De Feiten
- Het kabinet heeft Kamervragen beantwoord over de motie voor het afschaffen van de CO2-heffing in de industrie.
- De motie-Van Dijk verzoekt de regering de CO2-heffing af te schaffen. Het kabinet overweegt de heffing tijdelijk op te schorten tot 2030 en onderzoekt alternatieve beleidsopties voor na 2030.
- In 2024 vielen 274 installaties onder de CO2-heffing met een gemiddelde uitstoot van 170 kton. Bedrijven moeten in 2030 hun uitstoot met ongeveer 33% verminderen ten opzichte van de benchmark.
- Sinds 1990 heeft de industrie 33 Mton aan uitstoot verminderd. Plannen voor 2030 beloven een extra reductie van 20 Mton, maar er zijn knelpunten zoals hoge energiekosten en trage vergunningverlening.
- In 2024 werd geen CO2-heffing betaald omdat de EU ETS-prijs boven het heffingstarief lag. In 2025 wordt een heffing van €21,14 verwacht, met geraamde opbrengsten van €17 miljoen.
- De industrie heeft te maken met hoge energiekosten en ongunstige marktcondities, wat de concurrentiepositie verzwakt. De CO2-heffing heeft nog geen opbrengst gegenereerd en sluitingen lijken niet door de heffing gedreven.
- De CO2-heffing is bedoeld om verduurzaming te stimuleren en investeringszekerheid te bieden. Het kabinet onderzoekt de impact van het opschorten van de heffing op bedrijven die al hebben geïnvesteerd.
- De CO2-heffing is een belangrijke pijler binnen het klimaatbeleid, maar werkt niet zoals beoogd door ontbrekende randvoorwaarden voor verduurzaming.
- Het opschorten van de CO2-heffing kan leiden tot een korting op middelen uit het Herstel- en Veerkrachtplan, mogelijk oplopend tot 1,2 miljard euro.
- Het opschorten van de CO2-heffing heeft impact op de verwachte inkomsten, die terugvloeien naar het Klimaatfonds. De geraamde opbrengsten tot 2028 bedragen miljoenen euro's.
- Het kabinet erkent dat goed beleid een balans tussen beprijzing, subsidiëring en normering vereist. Het EU ETS blijft een belangrijke prikkel voor verduurzaming.
- Het kabinet onderzoekt alternatieve maatregelen en blijft in gesprek met de industrie en stakeholders.
- Het opschorten van de CO2-heffing kan het draagvlak voor klimaatbeleid beïnvloeden, maar het EU ETS blijft bestaan.
- De CO2-heffing is een nationaal instrument en het opschorten ervan vereist een wetswijziging. Het kabinet houdt rekening met de belangen van bedrijven.
- Het kabinet is bekend met het artikel in ESB en erkent dat de CO2-heffing kosten voor de industrie met zich meebrengt.
- Het waterbedeffect wordt deels beperkt door het marktstabiliteitsmechanisme, maar koolstoflekkage blijft een risico.
- Het kabinet heeft de vragen zo snel mogelijk beantwoord.
Geregistreerd
donderdag, 17 juli 2025